Brugs Futurepreneurs Netwerk (BFN)

In Brugge heerst een sterke ontgroening en de vrees voor een beperkte jonge innovatieve instroom in de economie is reëel. Brugge wordt nog steeds geassocieerd met een traditionele economie, die bovendien sterk steunt op toerisme, zorg en haven. Ad hoc zijn er initiatieven die ondernemerszin zouden kunnen stimuleren. Echter gebeurt alles versnipperd en zijn het steeds dezelfde usual suspects die bereikt worden.

In Brugge beweegt heel wat. Het innovatieplatform "De Toekomst van Brugge" inspireert, initieert en verbindt vooruitstrevende ideeën met nieuwe groepen in de samenleving, zodat kruisbestuiving tussen mensen en sectoren de stad vernieuwt. Onder de "De Toekomst van Brugge" stimuleert het Brugs Futurepreneur Netwerk (verder aangehaald als BFN of innovatienetwerk), als interactief forum, de ondernemingszin van jonge creatievelingen. BFN bundelt alle Brugse partners en projecten rond jongeren en ondernemingszin en positioneert zich als aanspreekpunt om jongeren te informeren, te scouten en te begeleiden in het uitwerken, ondernemen en opstarten van frisse ideeën.

BFN richt zich op alle Brugse jongeren tussen 18 en 25, met bijzondere aandacht aan doelgroepen die minder snel met innovatie en ondernemingszin in contact komen, zoals vaktechnisch technische jongeren, maatschappelijk kwetsbare jongeren en doelgroepen uit de jongerenwerking. Het netwerk gaat met de BFN Roadshow fysiek op verschillende locaties bij de jongeren op bezoek; ontwikkelt een toolkit van instrumenten om de ondernemingszin van jongeren te inspireren, stimuleren en activeren; en implementeert deze instrumenten door activiteiten en netwerkmomenten.

Deze toolkit met interactieve instrumenten omvat de expertise van de netwerkpartners (jeugdwerkers, docenten, leraars, bedrijven, non-profits, creatieve economie, etc.). BFN resulteert in interacties waar bv een lasser functionele meubelen ontwikkelt voor student interieurvormgeving en waarbij een docent de marketing ondersteunt. Finaal zijn ook eenmalige projecten essentiële BFN output, zoals het oprichten van een vzw en het organiseren van een pop-up evenement.

Verwante projecten

CREMABI - CREatieve MAtchmaking voor BEdrijfsmodel-Innovatie

CREMABI - CREatieve MAtchmaking voor BEdrijfsmodel-Innovatie

  • EFRO-Vlaanderen
  • creatieve industrieën, kmo ondersteuning, ondernemerschap
Meer lezen
TRANSFIRM

TRANSFIRM

  • INTERREG Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen
  • internationalisering, ondernemerschap, starters, vaardigheden
Meer lezen
Circulaire Bedrijfsmodellen Limburg

Circulaire Bedrijfsmodellen Limburg

  • EFRO-Vlaanderen
  • circulaire economie, internationalisering, ondernemerschap, starters
Meer lezen
SCORE

SCORE

  • INTERREG Noordzee
  • data, dienstverlening, digitalisering, innovatie, smart cities, stedelijke ontwikkeling
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 499.873

Projectleider

Stad Brugge - Administratie

Partners

De Korrelatie, Hogeschool West-Vlaanderen, Vlaamse autonome hogeschool - centrale diensten, Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, Regionaal Centrum voor Jongerencultuur: "Het Entrepot", Stad Brugge - Entrepot, tapis plein

Periode

01-09-2016 tot 31-08-2018

Thema

ondernemerschap, starters, stedelijke ontwikkeling

Prioriteit

Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen