Met het project COMMERCE! willen 14 steden samen met een aantal ondersteunende partners, de krachten bundelen en ervaringen uitwisselen om hun centrumkernen en hun lokale handelaars te versterken.
In al deze steden staat lokale handel onder druk door veelal exogene factoren zoals perifere ontwikkelingen, de COVID-19 pandemie, energiecrisis, de toename van e-commerce, wijzigend consumentengedrag, klimaatwijzigingen,…
De retailsector, die niet alleen zorgt voor een uniek aanbod in een binnenstad, maar ook voor heel wat tewerkstelling, en die sterk verankerd zit in de lokale gemeenschap, heeft het daarom moeilijk. Dit leidt bovendien tot een toename van de leegstand in deze steden, een verschraling van het winkelaanbod en tot minder attractieve kernen.
Via het project wil het partnerschap deze problematiek vanuit twee invalshoeken benaderen.
- Enerzijds willen we de lokale handelaars rechtstreeks ondersteunen door hun handelszaak te evalueren en door hen gericht te coachen, te inspireren en te informeren. Dit moet hen sterker en toekomstbestendiger maken.
- Anderzijds willen de steden zelf blijven inzetten op een attractieve omgeving en kern teneinde de nodige randvoorwaarden te creëren voor lokale handelaars om bezoekersstromen en passage te (blijven) genereren.
Voor de handelaars wil men de volgende zaken realiseren:
- De verfijning en uitbreiding van een retail scan die een vlotte en accurate analyse maakt van een handelszaak. De bestaande winkelscan en E-scan willen we uitbreiden met een duurzaamheidsscan (energie en circulariteit), telkens op maat van de handelszaak.
- Het creëren van een coachingsaanbod om performanter en toekomstbestendiger te worden.
- Het creëren van een traject voor de begeleiding van handelaars die hun zaak in de kern willen overlaten. De focus ligt hierbij op detailhandelaars die de pensioenleeftijd naderen.
- Een aanbod en ondersteuning voor grensoverschrijdende pop-ups om handelaars de kans te bieden om laagdrempelig nieuwe afzetmarkten te verkennen.
- Een aanbod creëren met collectieve infosessies en retail tours die hen inspireren.
In de steden zelf willen we werken aan:
- De creatie van een analysetool om op basis van data de attractiviteit van een kern meetbaar te maken en te benchmarken.
- Placemaking-concepten in de stedelijke kernen waarbij bepaalde locaties en gebouwen een nieuwe bestemming krijgen ten gunste van de attractiviteit van de stad en van nieuwe bezoekersstromen.
- De beleving en levendigheid van de stadskernen buiten de openingsuren van de winkels (met het oog op een meer levendige en veiligere kern).
- Actieplannen en maatregelen tegen winkelleegstand gebaseerd op goede voorbeelden en ervaringen in de partnersteden.
- Vernieuwende winkelacties, gebaseerd op geslaagde acties bij de partnersteden.
Gezien de problematiek van winkelleegstand en de afname van het aantal unieke zelfstandige handelaars niet helemaal nieuw is, hebben steden in het verleden al maatregelen genomen ter versterking van hun kern en ter ondersteuning van hun lokale handelaars. De aanpak, acties en resultaten verschillen echter onderling verschillen. Via dit project COMMERCE! wil men beproefde maatregelen, winkelconcepten en acties grensoverschrijdend delen.