De gemeenschappen van de NS staan de komende decennia voor grote uitdagingen en innovaties zijn essentieel om deze uitdagingen aan te gaan. Innovatiebeleid, tegenwoordig uitgebreid uitgedrukt als "missiegericht, meerlagig innovatiebestuur", is gericht op duurzame/inclusieve transities. In de innovatieliteratuur zijn bestuursmodellen voornamelijk gebaseerd op fundamentele R&D & hightech clusters.
In plaats daarvan vereisen de Grote Maatschappelijke Uitdagingen (GSC's)/SDG's eenvoudig toe te passen bottom-up bestuursmodellen voor strategische innovatie-actieplanning, met een leidende rol voor bekwame lokale/regionale "transitieverantwoordelijken".
Daarom is het doel van FREIIA om vaardigheden, middelen, competenties, mogelijkheden en structuren te creëren die de publieke sector ondersteunen om effectief en succesvol te worden in transformatief beleid en in het opbouwen van veerkracht, met een focus op de GSC's/ SDG's.
Daartoe ontwikkelt FREIIA een noodzakelijk, op design thinking gebaseerd & praktijkgericht bestuurskader, dat rekening houdt met de behoefte aan gemakkelijke toepassing & snelle verspreiding: het Governance Innovation Intervention Learning Model. NS-eilanden, die elk een unieke positie innemen, hebben aangetoond dat ze fungeren als speciale plaatsen voor "vonkachtige innovaties" die een groot potentieel bieden voor het vasteland, waardoor ze een vruchtbare basis vormen voor de ontwikkeling van een dergelijk model.
Het model bestaat uit twee motoren: het TIPPING mechanisme (WP1) en de "Rudder methode" (WP2). Deze motoren zullen (verder) ontwikkeld worden in een bottom-up participatieve aanpak waarin betrokkenheid van de gemeenschap centraal staat en jonge ondernemers, studenten en toeristen (WPs 3&4) het proces zullen verrijken.
We streven naar synergie op de vier gebieden van:
- Het vormgeven van een bottom-up benadering binnen de context van top-down EU's SGR's
- Het verbinden van de verschillende bestuursniveaus (multi-level governance)
- Het verbinden van de verschillende actoren van de Quintuple Helix (multi-actor)
- Leren van perspectieven in NS-landen door te profiteren van de diversiteit van benaderingen en culturele verschillen te integreren.