De overgang naar een circulaire economie is geen eenvoudige reis van A naar B. Het is vaak een onsamenhangend proces, waarbij alle betrokken actoren innovatief moeten denken en nauw moeten samenwerken om een duurzamere wereld te creëren. Dit vraagt om een holistische ontwerpbenadering en samenwerking met baanbrekende private en publieke organisaties die kunnen innoveren en de verbindingen tussen mensen en organisaties opnieuw kunnen verbeelden.
Dit is wat het Green Retail project biedt. Het is ons doel om de detailhandel te transformeren naar een circulaire economie door zowel consumenten als besturen erbij te betrekken. We gaan werken op dit snijvlak en bevorderen een breed maatschappelijk circulair ontwerp - The Green Retail Concept and Toolkit - dat breed geïmplementeerd en opgeschaald kan worden in de Noordzeeregio en daarbuiten.
We hebben drie doelgroepen: (1) detailhandelsbedrijven uit stedelijke en landelijke gebieden, voornamelijk binnen design & handwerk, voedsel en textielindustrie; (2) consumenten; en (3) besturen, zoals gemeenten en gemeenteraden binnen de drie pilotsteden: Göteborg, Brugge en Vejle.
Elke winkel is anders, in termen van het niveau waarop ze zich bevinden als het gaat om een circulair overgangsproces. Ze zijn echter allemaal bezig met hun klanten, verkoop en wetgeving. We zullen circulaire tools gebruiken in een begeleid transnationaal proces met deze retailbedrijven en hun consumenten.
Maar hoe kunnen consumenten een actieve rol spelen in de circulaire transitie? Dit project wil deze vraag onderzoeken en nagaan of zij bedrijven kunnen helpen om de kringlopen van producten en verpakkingen te sluiten.
Tot slot spelen de besturen een cruciale rol bij het bepalen hoe politieke strategieën bedrijven en burgers vooruit kunnen helpen in het circulaire proces. Via klimaatpartnerschappen die gericht zijn op circulariteit en het oprichten van lokale stuurgroepen met politieke participatie, betrekken we het bestuursniveau in dit proces.