De EU streeft naar 25% reductie van broeikasgassen in 2030, 50% in 2050. In het huidige tempo zal de binnenvaart deze doelstelling niet halen. Bewezen oplossingen om de prestaties van binnenvaart te verbeteren zijn beschikbaar en nieuwe oplossingen worden voortdurend gevalideerd in de EU en daarbuiten. Ze worden alleen niet massaal geïmplementeerd. Vanuit technologisch perspectief is het verminderen van de voetafdruk met meer dan 50% niet langer hocus pocus.
Als het op implementatie aankomt, houden we gewoonlijk scheepseigenaren verantwoordelijk. Meestal zijn het KMO-spelers, die sterk afhankelijk zijn van andere (vrachtstroom)gerelateerde belanghebbenden.
InnoWatr introduceert een collaboratieve aanpak die fungeert als een hands-on en inspirerende strategie. De InnoWatr-oplossing verandert de focus van alleen de binnenvaartondernemer naar het niveau van de goederenstroom, inclusief alle relevante belanghebbenden. Door belanghebbenden te verenigen in speciale vrachtstroomcoalities worden belangen, verantwoordelijkheden & voordelen, kosten & baten gedeeld, wat resulteert in een bewezen modelaanpak die werkt.
InnoWatr valideert de aanpak op basis van 8 geïdentificeerde bestaande vrachtstromen, waarbij alle relevante belanghebbenden worden betrokken. Samen met de validatie van deeloplossingen zoals slim aanmeren, emissiearme voortstuwing en datagestuurde optimalisatie, demonstreert
InnoWatr het effect van de coalitie- en vrachtstroomgebaseerde aanpak.
InnoWatr zet zich in voor gerichte communicatie met belanghebbenden, ondersteund door inspirerende hands-on begeleiding, behaalde resultaten & toegepaste strategieën.
Wanneer deze aanpak na het project de nieuwe standaard wordt voor effectieve duurzame binnenvaartinnovatie, heeft InnoWatr haar doel bereikt. InnoWatr zal het concurrentievermogen verbeteren tegen een lagere impact op het milieu.