InnoWaTr 2.0.

EU streeft naar 25% reductie van broeikasgassen in 2030, 50% in '50. In het huidige tempo zal de binnenvaart deze doelstelling niet halen. Bewezen oplossingen om de prestaties van binnenvaart te verbeteren zijn beschikbaar en nieuwe oplossingen worden voortdurend gevalideerd in de EU en daarbuiten. Ze worden alleen niet massaal geïmplementeerd. Vanuit technologisch perspectief is het verminderen van de voetafdruk met meer dan 50% niet langer hocus pocus. Als het op implementatie aankomt, houden we gewoonlijk scheepseigenaren verantwoordelijk. Meestal zijn het KMO-spelers, die sterk afhankelijk zijn van andere (vrachtstroom)gerelateerde belanghebbenden. Binnenvaartondernemers alleen zijn niet in de positie om financiers te financieren of te overtuigen met langetermijnzekerheden en voorstellen die duurzaam genoeg zijn om alleen innovatie te realiseren. InnoWatr introduceert een collaboratieve aanpak die fungeert als een hands-on en inspirerende strategie voor massale opvolging. De InnoWatr-oplossing verandert de focus van alleen de binnenvaartondernemer naar het niveau van de goederenstroom, inclusief alle relevante belanghebbenden. 

Door belanghebbenden te verenigen in speciale vrachtstroomcoalities worden belangen, verantwoordelijkheden & voordelen, kosten & baten gedeeld, wat resulteert in een bewezen modelaanpak die werkt. InnoWatr valideert de aanpak op basis van 8 geïdentificeerde bestaande vrachtstromen, waarbij alle relevante belanghebbenden worden betrokken. Samen met de validatie van deeloplossingen zoals slim aanmeren, emissiearme voortstuwing en datagestuurde optimalisatie, demonstreert InnoWatr het effect van de coalitie- en vrachtstroomgebaseerde aanpak. 

Naast verbeterde prestaties in 8 vrachtstromen, is het doel van InnoWatr om een breed bewustzijn van de toegevoegde waarde van een hands-on en goed begeleide gedemonstreerde aanpak te realiseren. InnoWatr zet zich in voor gerichte communicatie met belanghebbenden, ondersteund door inspirerende hands-on begeleiding, behaalde resultaten & toegepaste strategieën. Wanneer deze aanpak na het project de nieuwe standaard wordt voor effectieve duurzame binnenvaartinnovatie, heeft InnoWatr haar doel bereikt. InnoWatr zal het concurrentievermogen verbeteren tegen een lagere impact op het milieu en zal de Fitfor55-doelstellingen overtreffen.

Verwante projecten

Transitie naar gespecialiseerde logistiek

Transitie naar gespecialiseerde logistiek

  • EFRO-Vlaanderen
  • innovatie, kmo ondersteuning, mobiliteit, ondernemerschap, transport & logistiek
Meer lezen
SYN-ERGIE

SYN-ERGIE

  • INTERREG Vlaanderen-Nederland
  • mobiliteit, transport & logistiek
Meer lezen
SURFLOGH

SURFLOGH

  • INTERREG Noordzee
  • innovatie, stedelijke ontwikkeling, transport & logistiek
Meer lezen
H2Share

H2Share

  • INTERREG Noordwest-Europa
  • koolstofarme economie, transport & logistiek, waterstof
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 5.741.955

Projectleider

Maritieme Academie Harlingen

Partners

European Inland Waterway Transport Platform, Opleidingscentrum voor Hout en Bouw vzw, POM Oost-Vlaanderen, SEAFAR, Urban Waterway Logistics

Periode

12-04-2023 tot 11-06-2026

Thema

transport & logistiek

Prioriteit

Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen