LARCOHUB

Het project ‘LARCOHUB’ (LAR Container Consolidatie Hub) betreft de opwaardering van de spoorterminal L.A.R. (Lauwe-Aalbeke-Rekkem) naar hedendaagse standaarden voor het bestendigen van de terminal als een spoorconsolidatiehub voor containers in West-Vlaanderen. Deze opwaardering kadert binnen de realisatie van de strategie rond de ontwikkeling van multimodale platformen van de POM West-Vlaanderen, waarvan de West-Vlaamse Duurzame Logistieke Werkvennootschap NV (DLW) de uitvoering op zich neemt. De L.A.R. spoorterminal heeft vandaag al een strategische functie, als enige inland spoorterminal in West-Vlaanderen, voor het faciliteren van een modale shift (d.i. een verandering van vervoerswijze) van wegvervoer naar spoorvervoer. Naast Antwerpen en Rijsel neemt de vraag naar spoortransport voor containers ook al enkele jaren toe in Zeebrugge, Rotterdam en de regio van Parijs. Aan deze toenemende vraag kan, gegeven de huidige capaciteit van de terminal, niet worden voldaan. Om een duurzame groei van de spoorterminal te garanderen, wenst DLW te investeren in de opwaardering van de L.A.R. spoorterminal. In combinatie met de twee binnenvaartterminals (RTW en RTR) zet de provincie West-Vlaanderen met deze opwaardering maximaal in op multimodaal en synchromodaal goederentransport.

LARCOHUB is een investeringsproject voor de uitbreidingswerken van de L.A.R spoorterminal. Recent werd een erfpachtovereenkomst afgesloten, zodat DLW aanspraak kan maken op de totale oppervlakte van de terminal (zie luchtfoto in bijlage). Het project bestaat uit 3 fasen: de ontwerpfase, de uitvoeringsfase van de werken, de aanstellingsfase van een nieuwe uitbater. De uitbreiding omvat enerzijds het verharden van het terrein “Nieuwe Terminal” (zie luchtfoto) voor het creëren van bijkomende opslagruimte voor containers (d.i. het verhogen van de yard capaciteit) en het herinrichten van de volledige site teneinde de efficiëntie van het behandelen van goederen op 750m treinen (hedendaagse Europese standaarden) te bewerkstelligen. De voorbereidende ontwerpfase dient om technisch realiseerbare bouwplannen te ontwikkelen, zodat deze langere treinen van 750m behandeld kunnen worden op de L.A.R. spoorterminal, en eindigd met het bekomen van een omgevingsvergunning. In tegenstelling tot het dossier dat in 2016-2017 werd besproken, omvat dit project niet noodzakelijk ingrijpende spoorverlengingen. De optimalisatie van de terminal kan wel beperkte aanpassingen aan sporen en wissels impliceren. Bij het ontwerp worden evenwel ook toekomstige ontwikkelingen (zoals  spoorverlenging) meegenomen, zodoende dergelijke verdere opschaling in de toekomst niet uit te sluiten.

Nog voor het afronden van de uitbreidingswerken zal de terminal vermarkt worden volgens de regels voor transparantie en vrije mededinging. De huidige uitbater van de terminal heeft een contract tot oktober 2027, wat de ideale gelegenheid biedt om de terminal eerst future proof te maken en vervolgens een nieuwe uitbater te selecteren. Bij de selectie van de logistieke dienstverlener zal onder meer aandacht worden gegeven aan de mate waarin men ervaring heeft in multimodaal transport en de aanpak om in de toekomst maximaal via het spoor te werken. Dit moet een garantie bieden dat de L.A.R. spoorterminal in stand gehouden kan worden en zich verder kan ontwikkelen tot dé multimodale spoorconsolidatiehub van Zuid-West-Vlaanderen.

 

Verwante projecten

1869_main

R3PACK

  • EFRO-Vlaanderen
  • Afvalbeheer, Ecosysteem beheer, Onderzoek en innovatie
Meer lezen
main_Interreg_Europe_png

REFOCUS

  • INTERREG Europe
  • Mobiliteit
Meer lezen
Logo Efro Eu

Mobipunt Haacht station

  • EFRO-Vlaanderen
  • Mobiliteit, Personen Mobiliteit
Meer lezen
Logo Efro Eu

RESANAT

  • INTERREG Vlaanderen-Nederland
  • Afvalbeheer, Biodiversiteit, Biogebaseerde economie
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 5.250.000

Partners

Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen, WEST-VLAAMSE DUURZAME LOGISTIEKE WERKVENNOOTSCHAP

Periode

01-03-2025 tot 29-02-2028

Thema

Afvalbeheer, Mobiliteit, Transport & logistiek

Prioriteit

Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen