
Er is een zeer grote nood aan meer opleiding (voor meer instroom en doorstroom) in de sector om te kunnen voorzien in de invulling van de vele open vacatures mede als gevolg van de sterke vergrijzing in de binnenscheepvaart en de nieuwe EU-richtlijn 2017/2397 inzake de beroepskwalificaties, die pas in september 2022 werd omgezet in het nationaal recht. Dit blijkt uit de vele steunbrieven (bijlage 3: steunbrieven onderwijs, bijlage 4: steunbrieven werkgeverszijde, bijlage 5: steunbrieven werknemerszijde).
In dit project zal het FRB zich opwerpen als DIENSTVERLENER van het nog op te richten opleidingscentrum. Het FRB heeft niet de ambitie om zich in een eerste fase zelf ook al als opleidingsverstrekker te profileren en zal zich dus focussen op het aanbieden van aangepaste infrastructuur zoals lokalen, simulatoren en dergelijke meer, en dit ten behoeve van zowel de door MOW erkende opleidingsverstrekkers als de andere operatoren die opleidingen aanbieden in de sector, alle werkgevers in de sector, GO! De Scheepvaartschool, CVO, VDAB, …..
Vanuit de vaststelling dat er een zeer grote nood bestaat aan een voor alle doelgroepen (leerlingen, werkzoekenden, werknemers, …) goed bereikbare en uitgeruste opleidingslocatie, zal het FRB binnen de lokalen van het Schipperswelzijn VZW (concessie) een volledige state-of-the-art opleidingsinfrastructuur uitbouwen met onder meer 1 vaar- ,4 radar- , 1 meerpalensimulatoren, VR- brillen,.. en deze ter beschikking stellen aan alle mogelijke opleidingsinitiatieven die bijdragen tot het vergroten van het opleidingsaanbod binnen de sector.
Versnippering dient vermeden te worden door een gecoördineerde samenwerking van de belangrijkste stakeholders in de sector.
Als neutraal Fonds voor bestaanszekerheid wordt deze opdracht voorzien en vastgelegd in de Wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid, namelijk de activiteit 3:” het financieren en verzekeren van de vakopleiding van de werknemers en de jongeren” (van toepassing in deze aanvraag).
Er zal hierbij nauw samengewerkt worden met de AMA die reeds heel wat expertise heeft opgebouwd op dit terrein wat betreft het zeevaartonderwijs en zich reeds bereid heeft verklaard het FRB in dit project te ondersteunen (zie bijlage 3)en samenwerkingsovereenkomst in bijlage 9).Door dan een duidelijke splitsing, zeevaartonderwijs (AMA) en binnenvaartonderwijs (FRB) te krijgen, zal dit ertoe leiden een duidelijk beeld van de maritieme sector op de kaart te zetten.
Met gans dit project wil het FRB op korte, maar vooral middellange termijn komen tot het versterken van de duurzame groei en versterking van de concurrentiekracht van de binnenscheepvaartsector in Vlaanderen, grotendeels bestaande uit veel KMO’s, wat ook mee zal helpen in de voorziene transities in de binnenvaart en de verbetering van het klimaat.
Er is de unieke mogelijkheid nu om de basisinfrastructuur (bestaand maar grondig om te vormen gebouw) te gebruiken. Bovendien is deze locatie door zijn aanwezigheid in de haven ideaal gelegen en biedt de 700 m2 beschikbare ruimte een unieke opportuniteit om een zeer urgent en concreet probleem op te lossen door deze ruimtes te voorzien van state-of-the-art-opleidingsinfrastructuur. Uit de vele steunbrieven in bijlage 3,4 en 5 mag deze acute nood en vraag blijken om te komen tot dit on-stop opleidinsgcentrum voor de binnenscheepvaart.
FONDS VOOR DE RIJN- EN BINNENSCHEEPVAART
01-02-2024 tot 31-01-2027
opleidingsinfrastructuur, vaartuigen
Demonstratie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact