ShareDiMobiHub

ShareDiMobiHub heeft als doel de multimodale bereikbaarheid van steden te verbeteren door de introductie en het gebruik van gedeelde mobiliteitshubs te vergroten, wat resulteert in een modal shift en veranderd gedrag ten opzichte van gedeelde mobiliteitshubs. Een modal shift van de eigen auto naar gedeelde mobiliteit is nodig om de toegenomen vraag naar vervoer als gevolg van verstedelijking aan te kunnen. Om de overgang te versnellen, moeten we een integrale aanpak implementeren met o.a. maatregelen om ruimte te bieden voor gedeelde mobiliteit, nudging & communicatie, beperkingen voor privé-auto's, integratie met openbaar vervoer en met Mobility as a Service (MaaS).

De integrale aanpak zal worden gebruikt om het volgende uit te voeren: - Plannen voor meer gedeelde mobiliteitsknooppunten in Amsterdam en omliggende steden in de metropoolregio (via de Vervoersautoriteit Amsterdam).
  • Digitaliseringsplannen om gedeelde mobiliteit te integreren met MaaS in Amsterdam en omliggende steden, Leuven en de provincie Utrecht. Daarnaast moeten sommige regio's eerst een pilot uitvoeren voordat er kan worden opgeschaald: - In Vestfold en Telemark regio om gedeelde mobiliteit te integreren met openbaar vervoer. - In Rotterdam en Leuven om te testen hoe specifieke doelgroepen het best betrokken kunnen worden. - In Leuven om gedeelde mobiliteit te testen met een gemengde gebruikersgroep. 

Op basis van de lessen uit de pilots en de ervaringen van de partners die opschalingsactieplannen implementeren, zullen Rotterdam en de provincie Utrecht en volgerpartner de hoofdstedelijke regio van Denemarken elk een opschalingsstrategie opstellen en goedkeuren om gedeelde mobiliteitshubs uit te rollen. Leuven en VTFK zullen opschalingsactieplannen inclusief digitalisering en MaaS-integratie implementeren. Transnationale samenwerking is essentieel: de meer ervaren partners uit Nederland en België zullen de weg wijzen naar andere partners. Het partnerschap zal ook 40 belanghebbenden ondersteunen om een bredere uitrol te garanderen. Burgers, pendelaars en bezoekers zullen profiteren van het grotere aanbod aan gedeelde mobiliteit. Ze zullen gemakkelijker toegang krijgen tot verschillende vervoerswijzen via een MaaS-app.

Verwante projecten

Fietsostrade Antwerpen-Mechelen: bouw fietsbrug R10

Fietsostrade Antwerpen-Mechelen: bouw fietsbrug R10

  • EFRO-Vlaanderen
  • mobiliteit, personen mobiliteit
Meer lezen
LogistiekLerenZonderGrenzen

LogistiekLerenZonderGrenzen

  • INTERREG Vlaanderen-Nederland
  • arbeidsmarkt, innovatie, transport & logistiek
Meer lezen
Slimme Mobiliteit Terhills

Slimme Mobiliteit Terhills

  • EFRO-Vlaanderen
  • autonome voertuigen, innovatie, mobiliteit, personen mobiliteit
Meer lezen
Mobipunt Weerde station

Mobipunt Weerde station

  • EFRO-Vlaanderen
  • mobiliteit, personen mobiliteit
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 5.277.385

Projectleider

Provincie Utrecht

Partners

Autodelen.net, Mpact, Promotion of Operation Links with Integrated Services aisbl (POLIS), Stad Leuven, Universiteit Antwerpen

Periode

20-09-2022 tot 30-09-2025

Thema

mobiliteit, transport & logistiek

Prioriteit

Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen