De Port of Antwerp-Bruges (POAB) is een zeer druk bevaren haven en verschillende types van schepen meren af om het binnenland te voorzien van allerlei types goederen. Bij het afmeren van deze schepen worden de meerlijnen van het schip bevestigd aan de meerpaal of bollard. Een meerpaal omschrijven we als een ingegoten paal in beton op de kaaimuur, waarbij een bollard een met schroeven bevestigd model is in de kaaimuur. Deze meerpalen en bollards ondervinden grote krachten wanneer een schip is aangemeerd, maar de grootte van deze kracht is niet gekend. Er kunnen echter bij veranderende omstandigheden (bv. wind, getijden en vaarbewegingen van andere schepen) nog grotere externe krachten werken op deze meerpalen/bollards waardoor deze onder zodanige stress komen te staan dat deze loskomen of afbreken. Een ander risico is dat deze meerlijnen te los zijn aangespannen, waardoor het schip nog teveel in beweging is langs de kaaimuur. Beide aspecten brengen een zeer groot risico met zich mee naar veiligheid voor havenpersoneel en transport. Daarom zou het interessant zijn moesten we kunnen weten welke krachten op deze bollards werken.
POAB wenst daarom slimme bollards te installeren welke de krachten kan meten van de meerlijnen zodat we gericht kunnen bijsturen als de krachten, die werken op de bollard, te groot of te klein zijn. Het verschil met een gewone bolder is dat de smart bolder de belastingen meet van de meerlijnen op de bolder door structurele bewegingen te detecteren van de meerlijnen. Deze actuele meetgegevens zijn dan beschikbaar voor POAB, de terminaloperator of het schip zelf. De Smart Bollard is toepasbaar voor alle zeeschepen, zoals container- en bulkcarriers.
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)
01-09-2023 tot 31-12-2023
havens
React-EU: groen, digitaal en veerkrachtig herstel
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact