Slimme bolders voor een veiligere haven

De Port of Antwerp-Bruges (POAB) is een zeer druk bevaren haven en verschillende types van schepen meren af om het binnenland te voorzien van allerlei types goederen. Bij het afmeren van deze schepen worden de meerlijnen van het schip bevestigd aan de meerpaal of bollard. Een meerpaal omschrijven we als een ingegoten paal in beton op de kaaimuur, waarbij een bollard een met schroeven bevestigd model is in de kaaimuur. Deze meerpalen en bollards ondervinden grote krachten wanneer een schip is aangemeerd, maar de grootte van deze kracht is niet gekend. Er kunnen echter bij veranderende omstandigheden (bv. wind, getijden en vaarbewegingen van andere schepen) nog grotere externe krachten werken op deze meerpalen/bollards waardoor deze onder zodanige stress komen te staan dat deze loskomen of afbreken. Een ander risico is dat deze meerlijnen te los zijn aangespannen, waardoor het schip nog teveel in beweging is langs de kaaimuur. Beide aspecten brengen een zeer groot risico met zich mee naar veiligheid voor havenpersoneel en transport. Daarom zou het interessant zijn moesten we kunnen weten welke krachten op deze bollards werken.

POAB wenst daarom slimme bollards te installeren welke de krachten kan meten van de meerlijnen zodat we gericht kunnen bijsturen als de krachten, die werken op de bollard, te groot of te klein zijn. Het verschil met een gewone bolder is dat de smart bolder de belastingen meet van de meerlijnen op de bolder door structurele bewegingen te detecteren van de meerlijnen. Deze actuele meetgegevens zijn dan beschikbaar voor POAB, de terminaloperator of het schip zelf. De Smart Bollard is toepasbaar voor alle zeeschepen, zoals container- en bulkcarriers. 

 

Verwante projecten

Logo Efro Eu

Port of Limburg: multimodale accelerator

  • EFRO-Vlaanderen
  • havens, transport & logistiek
Meer lezen
DECOM TOOLS

DECOM TOOLS

  • INTERREG Noordzee
  • blauwe groei, circulaire economie, havens, hernieuwbare energie productie, vaartuigen
Meer lezen
NorthSeaCONNECT

NorthSeaCONNECT

  • INTERREG Noordzee
  • havens, transport & logistiek
Meer lezen
ZEM Ports NS

ZEM Ports NS

  • INTERREG Noordzee
  • e-mobiliteit, havens, innovatie, koolstofarme economie, transport & logistiek, vaardigheden, vaartuigen, waterstof
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 216.500

Partners

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)

Periode

01-09-2023 tot 31-12-2023

Thema

havens

Prioriteit

React-EU: groen, digitaal en veerkrachtig herstel

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen