Slimme Mobiliteit Terhills

Ons huidige mobiliteitsmodel is sterk gericht op de personenwagen. Het hoge bezit en gebruik van wagens leidt tot congestie, parkeerdruk, verkeersongevallen, een inefficiënt gebruik van de openbare ruimte en een verminderde leefbaarheid van steden en gemeenten. Een transitie naar een duurzamer mobiliteitsmodel dringt zich dan ook op. Eén van de mogelijke oplossingen die meer en meer onder de aandacht komt, is het zelfrijdend voertuig. Zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst deel uit maken van de mobiliteitsmix en zij zullen ervoor zorgen dat de aangeboden kwaliteit van gedeeld vervoer sterk stijgt. De implementatie van zelfrijdende voertuigen in reële verkeerstoepassingen vormt momenteel echter nog een grote uitdaging. Hier wil dit project, met als locatie de ‘Terhills’ site, trachten oplossingen voor te zoeken.

In Dilsen-Stokkem en Maasmechelen aan de rand van het Nationale Park Hoge Kempen, uitgestrekt over een gebied van zo’n 356 ha, strekt zich de ‘Terhills’ site uit. Gevormd door haar verleden als industriële mijn- en grindontginningssite, wordt de omgeving vandaag gekenmerkt door weelderige fauna en flora, waterpartijen en unieke verzichten vanop de mijnterrils. De site focust zich echter niet enkel op toeristische en recreatieve ontwikkeling maar is dankzij dit project weldra ook een proeftuin inzake slimme mobiliteit. De Limburgse Investeringsmaatschappij (LRM), De Lijn en Flanders Make willen op deze locatie namelijk elektrisch aangedreven zelfrijdende shuttles testen op een gesloten mobiliteitslus. In 2017 begon Terhills met de aanleg van deze lusvormige verbindingsweg op een gesloten tracé van 4,2 km. De gesloten mobiliteitslus, die zo goed mogelijk werd ingebed in het landschap, verbindt de verschillende trekpleisters van de site (waaronder wellnesscomplex Elaisa, Terhills Cablepark en het toekomstige vakantiedorp van Center Parcs) met elkaar en vormt hierdoor een interessante proeftuin om de zelfrijdende shuttle te testen in een gecontroleerde omgeving. Het toepassen van en de interactie tussen verschillende vervoerssystemen in een real-time omgeving vormt de hoofdopdracht van het project. Binnen deze verschillende vervoerssystemen zal het realiseren van de zelfrijdende shuttle het zwaartepunt vormen.

Verwante projecten

main_interreg_NS

SN2

  • INTERREG Noordzee
  • mobiliteit, transport & logistiek
Meer lezen
New-C-Land

New-C-Land

  • INTERREG Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen
  • biogebaseerde economie, biomassa, innovatie
Meer lezen
DIALOG

DIALOG

  • INTERREG Europe
  • arbeidsmarkt, innovatie
Meer lezen
ZEM Ports NS

ZEM Ports NS

  • INTERREG Noordzee
  • e-mobiliteit, havens, innovatie, koolstofarme economie, transport & logistiek, vaardigheden, vaartuigen, waterstof
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 4.066.526

Projectleider

LIMBURGSE RECONVERSIE MAATSCHAPPIJ - LRM

Partners

Flanders Make, VVM - De Lijn - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn - Directie Centrale Diensten

Periode

01-01-2020 tot 31-12-2023

Thema

autonome voertuigen, innovatie, mobiliteit, personen mobiliteit

Prioriteit

Stimuleren van onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen