TENDANCES

Het project TENDANCES richt zich op de complementariteit tussen twee mature toeristische zusterbestemmingen: land aan de ene kant, zee aan de andere. De bestemmingen Belgisch Luxemburg en de Frans-Belgische kust staan centraal in de vrijetijdsbesteding van Belgen, Fransen en Nederlanders. De bestemmingen zijn geen concurrenten maar toeristen komen naar deze regio's om hun welzijn te verhogen: soms in een zee van groen, soms in een zee van water. Beide regio's kampen met dezelfde problemen: een sterke aantrekkingskracht van grote steden door meer en goedkopere luchtvaartverbindingen en een verouderd klantenbestand. Bovendien delen beide bestemmingen veel gelijke waarden en worden ze geconfronteerd met een gebrek aan tijd, expertise en middelen om te innoveren. Als laatste zien we dat beide regio's een achterstand hebben op vlak van digitale innovatie.

De partners van het project willen het erfgoed en de specifieke kenmerken van deze gebieden valoriseren door gezamenlijke, toeristische en complementaire producten en diensten te ontwikkelen die beter beantwoorden aan de huidige trends in consumentengedrag. Het project biedt een antwoord op een gemeenschappelijke nood naar grotere samenhang en een hogere aantrekkingskracht van deze grensoverschrijdende gebieden.
Het doel van het project is om:

  • een gemeenschappelijke visie op te bouwen rond gezamenlijke waarden zoals 'welzijn' en 'authenticiteit';
  • complementaire producten en diensten te ontwikkelen;
  • de professionelen in toerisme aan beide zijden van de grens te verenigen;
  • de doeltreffendheid van toeristische promotie te verbeteren door toeristische bezoeken, economische bedrijvigheid en dus werkgelegenheid te ondersteunen.

 

 

Verwante projecten

Logo Efro Eu

Digihub 2.0

  • EFRO-Vlaanderen
  • digitalisering, ICT, innovatie, ondernemerschap
Meer lezen
Stimuleren E-commerce bij de lokale handel

Stimuleren E-commerce bij de lokale handel

  • EFRO-Vlaanderen
  • digitalisering, ondernemerschap
Meer lezen
Innovatief belevingswinkelen in Hasselt, hoofdstad van de smaak en shoppingstad

Innovatief belevingswinkelen in Hasselt, hoofdstad van de smaak en shoppingstad

  • EFRO-Vlaanderen
  • kmo ondersteuning, ondernemerschap, stedelijke ontwikkeling
Meer lezen
Digitaal ondernemersplatform

Digitaal ondernemersplatform

  • EFRO-Vlaanderen
  • dienstverlening, digitalisering, lokale overheden, ondernemerschap
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 1.130.362

Projectleider

Westtoer

Periode

01-10-2016 tot 31-12-2020

Thema

digitalisering, erfgoed, kmo ondersteuning, kustzone beheer, ondernemerschap, toerisme

Prioriteit

Stimuleren van onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie

Website

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen