TRIPOD-II

Het project TRIPOD-II heeft de ambitie om van de grensregio tussen België en Frankrijk een model te maken voor kmo's die concurrentiëler willen worden op nieuwe markten en die dat doel willen bereiken door designmiddelen aan te wenden. Design is immers veel meer dan het esthetisch gegeven waartoe het vaak wordt herleid. Door het samenbrengen van de gemeenschap van designers uit de grensregio wil het project nieuwe samenwerkingsverbanden creëren en op die manier de projecten van ondernemingen verrijken.

De belangrijkste uitdagingen waarmee de projectpartners geconfronteerd worden zijn het gebruik van de hulpmiddelen van design als hefboom voor waardecreatie in ondernemingen, het tot stand brengen van grensoverschrijdende samenwerking tussen ondernemers en designers, ondernemingen wegwijs maken in de designaanpak zodat zij beter kunnen inspelen op behoeften van gebruikers en tenslotte het begeleiden van ondernemingen zodat zij dankzij design aan concurrentievermogen winnen.

Om een antwoord te bieden op deze uitdagingen, voeren de partners diverse doelgerichte acties uit (1) een diagnose maken van projecten en ondernemingen begeleiden in het kader van een designaanpak, zodat deze projecten worden afgestemd op de werkelijke voordelen voor de gebruikers en de markten; (2) ondernemingen en innovatieactoren opleiden over het beheer van designbronnen; (3) netwerken voor designers structureren en grensoverschrijdende businesskansen ontwikkelen.

Zo organiseert TRIPOD-II regelmatig ‘Designer Clubs’ aan beide kanten van de grens, waarbij geïnteresseerden kunnen deelnemen aan een workshop of een toelichting kunnen bijwonen van een expert. De projectpartners organiseren tevens ‘Design Fusion’, een tweejaarlijks evenement dat bedrijven en ontwerpers samenbrengt.

TRIPOD-II maakt deel uit van de projectenportefeuille GoToS3.

TRIPOD-II

Verwante projecten

Transitie naar gespecialiseerde logistiek

Transitie naar gespecialiseerde logistiek

  • EFRO-Vlaanderen
  • innovatie, kmo ondersteuning, mobiliteit, ondernemerschap, transport & logistiek
Meer lezen
De Panne: bestemming om te shoppen met beleving

De Panne: bestemming om te shoppen met beleving

  • EFRO-Vlaanderen
  • kmo ondersteuning, ondernemerschap, starters, stedelijke ontwikkeling
Meer lezen
Tourism-Lab

Tourism-Lab

  • INTERREG Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen
  • erfgoed, kmo ondersteuning, ondernemerschap, toerisme
Meer lezen
IMPACT

IMPACT

  • EFRO-Vlaanderen
  • biogebaseerde economie, biomassa, circulaire economie, innovatie, kmo ondersteuning
Meer lezen

Financiële info

Projectleider

Lille-design (Frankrijk)

Partners

ANTWERP MANAGEMENT SCHOOL, Designregio Kortrijk

Periode

01-01-2016 tot 30-09-2016

Thema

internationalisering, kmo ondersteuning

Prioriteit

Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s

Website

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen