Port of Limburg: multimodale accelerator

Port of Limburg (hierna: PoL) wordt een multimodale terminal voor vrachtcontainers aan het Albertkanaal te Genk. De nieuwe binnenhaven wordt gebouwd op het terrein van de voormalige Fordfabriek. De PoL zal het vervoer over water vanuit Limburg van en naar de haven van Antwerpen faciliteren. Dankzij haar verbinding met het wegennetwerk, de treinterminals Haven Genk en Genk Noord (H. Essers) wordt de regionale transportvraag bediend en wordt het infrastructuurnetwerk van Vlaanderen en de provincie Limburg in het bijzonder op multimodale wijze versterkt. Hierbij staat de shift van vrachtvervoer over de weg naar vrachtvervoer per binnenvaartschip centraal.

De bouw van de binnenhaven en het overslagterrein (of hub) draagt bij aan de toekomstbestendigheid, duurzaamheid en efficiëntie van de transportsector in Limburg. Deze EFRO-aanvraag heeft specifiek betrekking op het verharden van het terminalterrein voor de overslag van containers van vrachtwagen op binnenvaartschip en vice versa. Hiermee worden de reeds voltooide kades aan het Albertkanaal ontsloten op het wegennet.

Door de goede verbinding met het nationale wegennetwerk, de treinterminals en een optimale verbinding over water naar de haven van Antwerpen via het Albertkanaal zal PoL het infrastructuurnetwerk op multimodale wijze versterken. Slechts de laatste kilometers van PoL naar de voornoemde treinterminals en de eindbestemmingen in de regio blijven nog over als vrachtvervoer over de weg.

PoL is een joint venture van H. Essers en Group Machiels. Beide bedrijven hebben ervaring met het realiseren van multimodale projecten in de transportsector. Dit project biedt een hefboom voor private investeringen, zal bijdragen aan duurzame economische groei en een toename van de directe en indirecte werkgelegenheid in de regio.

  • Voor de realisatie van de noodzakelijke infrastructuur, overslagfaciliteiten en apparatuur voor dit project hebben de initiatiefnemers een totaal investeringsbudget voorzien van ongeveer 90 miljoen euro.
  • De vestiging van PoL zal een belangrijke rol spelen in de verwezenlijking van een substantiële modal shift naar de binnenvaart, waarbij ongeveer 240.000 vrachtwagens van de weg worden gehaald. Dit komt neer op ongeveer 240.000 x 115 km = 28,8 miljoen verreden kilometers, waarvan de helft binnen de provincie Limburg.
  • Dit biedt niet alleen een antwoord op het almaar groeiende probleem van de verkeerscongestie, maar leidt ook tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Uitgaande van een gemiddelde uitstoot van een vrachtwagen per verreden kilometer van 750 gram CO2, komt dit neer op een reductie van 21.600 ton CO2, waarvan dus bijna 11.000 ton binnen de provincie Limburg.
  • Op volle capaciteit zal de binnenhaven rechtstreeks werkgelegenheid bieden aan ongeveer 170 personen.

Ook indirict staan binnenhavens bekend om hun vermogen te fungeren als economische hefboom die ervoor zal zorgen voor blijvende aanwezigheid en zelfs groei van veel bedrijven in het gebied.

Binnen het project richt PoL zich op de concrete investeringen die direct bijdragen aan de overslag. Zodoende levert het project een directe bijdrage aan het succes van de reeds voltooide binnenhaveninfrastructuur.

 

Verwante projecten

InterregNS_main

Active Cities

  • INTERREG Noordzee
  • transport & logistiek
Meer lezen
InterregNS_main

SN2

  • INTERREG Noordzee
  • mobiliteit, transport & logistiek
Meer lezen
LAR Business Center & Facility Block

LAR Business Center & Facility Block

  • EFRO-Vlaanderen
  • kmo ondersteuning, ondernemerschap, transport & logistiek
Meer lezen
[Brexitproof] Data Sharing Platform Zeebrugge

[Brexitproof] Data Sharing Platform Zeebrugge

  • EFRO-Vlaanderen
  • digitalisering, kmo ondersteuning, ondernemerschap, transport & logistiek
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 4.750.000

Partners

Port of Limburg

Periode

01-09-2023 tot 31-08-2026

Thema

havens, transport & logistiek

Prioriteit

Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen